Zelfs de meest strikte sanering vereist veel grond. Zowel onder de folie (om perforatie tegen te gaan) als erboven (om te vermijden dat die bloot komt en om te zorgen dat er bos kan opgroeien.) is een dermate grote grondaanvulling vereist dat aanvoer per schip een must is.
In het kader van de sanering is het verder aangewezen ook tussen de stortplekken grond aan te vullen in functie van stabilisering van de stortmassieven en om erosie van de gesaneerde storten tegen te gaan.
Om aanvoer van gronden via de Rupel mogelijk te maken, is de bouw van losinfrastructuurr en tunnels vereist. Samen met de naakte saneringskost maakt dit de factuur van de sanering onrealistisch hoog indien geen bijkomend grondvolume kan worden geborgen. De berging van dit volume aan grond, zowel voor de sanering zelf als aanvullend, en steeds afkomstig van Oosterweel en dus hoe dan ook te bergen, maakt de sanering betaalbaar.
De vereiste grondaanvulling betekent helemaal niet dat een vlak of eentonig landschap moet worden gecreëerd. De mogelijkheden voor variatie in reliëf, steile hellingen en diepe dalen, variaties qua bodemsamenstelling, de mogelijkheden voor verassende of avontuurlijke inrichtingen worden met de grondberging niet kleiner maar precies groter.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van het project dankzij onze digitale nieuwsbrief
16-01-2023 In opdracht van De Vlaamse Waterweg heeft Talboom Milieu op 8 november 2022 een terreincontrole uitgevoerd op het voormalige asbeststort in Bo [...] lees meer
09-01-2023 In opdracht van De Vlaamse Waterweg heeft Talboom Milieu in mei 2022 een terreincontrole uitgevoerd op het voormalige asbeststort in Boom, geleg [...] lees meer